Onderwijsaanbod

Vergroten probleemoplossend vermogen

De wereld om ons heen verandert snel. Van scholen en hun onderwijs mag worden verwacht dat zij meebewegen met de ontwikkelingen en veranderingen die zich in de maatschappij afspelen. Via een maatschappij waarin kennis belangrijk is zijn wij op weg naar een samenleving waarin netwerken steeds belangrijker worden. Samen leven, samen leren, samenwerken en samen ondernemen worden steeds belangrijker. Binnen die samenleving wordt een groot beroep gedaan op talenten van volwassenen, maar zeker ook de talenten van kinderen. Meer dan ooit zal een beroep worden gedaan op de creativiteit van kinderen en jongeren om eigentijdse problemen op een andere manier te bekijken en daar ook nieuwe oplossingen voor te bedenken.

Eigenaarschap

We vinden het belangrijk dat kinderen zelf actief betrokken worden bij hun eigen ontwikkeling. Ze worden eigenaar van hun eigen leerproces. Vanaf groep 1 leren de kinderen te werken met een planbord (zelf kiezen welke activiteit ze gaan doen), vanaf groep 4 maken we stapsgewijs kennis met een taakbrief.

Het vergroten van eigenaarschap vinden we een belangrijke 21-eeuwse vaardigheid die we onze leerlingen willen leren een meegeven. Eigenaarschap komt terug in ons strategische beleidsplan 2023-2027 en ons schooljaarplan. Voor het vergroten van eigenaarschap werken we vanaf 2021-2022 met groeitorens De Groeitorens – De Groeitoren. Groeitorens is een hulpmiddel om de executieve functies bij kinderen te ontwikkelen en vergroten.

Netwerksamenleving

Plezierig en succesvol leven en werken in een netwerksamenleving vraagt om gedegen basisvaardigheden als taal, rekenen en Engels, maar vooral en juist ook om andere competenties en dus om ander en eigentijds onderwijs. Onderwijs dat aan gebaseerd is op het overdragen en vergaren van kennis, maar anderzijds en vooral ook op het benutten van de talenten van leerlingen en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden. Binnen de Zoutkamperril geven wij op de volgende wijze inhoud aan deze aspecten:

De kernvakken

In ons onderwijsaanbod richten wij ons primair op het aanleren van de basisvaardigheden die een kind in de 21 e eeuw moet beheersen: rekenen, taal (Nederlands en Engels), lezen en ICT-vaardigheden.

De Zoutkamperril heeft in de vorm van “Groove Me” een aanbod in de Engelse taal voor groep 1 tot en met 8. Voor wat betreft het lezen, hebben wij een eigen bibliotheek op school. Alle kinderen beschikken over een eigen pasje waarmee ze uit een ruim aanbod van boeken kunnen kiezen.

Vacatures Goud

Goud Academie